Afvallenpro

Een bijzondere blik op diverse afvalmethodes

De 3 gouden basisregels om af te vallen

In tegenstelling tot andere ziektes, vereist vechten tegen overgewicht meer dan een operatie of medicijn. Je moet grote veranderingen in je leven aanbrengen. Zoals een dieet en meer beweging. Maar voordat je hiermee begint, is het handig om op de hoogte van de basisregels te zijn.

Ben ik te mager, normaal of heb ik overgewicht?

BMI Body Mass Index (BMI) is een verhouding tussen lichaamsgewicht en lengte. De ideale BMI is 23 of 24. Heb je een BMI tussen de 25 en 26 dan neig je naar overgewicht. Heb je een BMI boven de 30  dan leidt je aan obesitas. Vanaf 40 of hoger dan heb je morbide obesitas oftewel zeer veel overgewicht.

BMI bereken je door lichaamsgewicht te delen door het kwadraat van je lichaamslengte. Dit meet je bij een goede sportschool. Maar er zijn ook wat tooltjes op het  internet te vinden. De buik met een meetlint meten kan ook.  Mannen met een taille groter dan 100 centimeter lijden aan overgewicht. Bij vrouwen is dat vanaf 88 cm.

Waarom vallen sommige mensen sneller af?

Bassaal Metabolisme in Rust (BMR) vertegenwoordigd energie die nodig is voor de essentiële lichamelijke functies, zoals ademhaling, bloedsomloop en spierspanning. Dit betekent dat zelfs wanneer iemand totale rust heeft (mentaal en fysiek), hij of zij nog altijd calorieën verbrand. Dit komt omdat het lichaam energie nodig heeft voor deze functies.

Je kunt je BMR berekenen door de volgende formule te gebruiken:

Mannen: 66 + (13,7 x gewicht in kilogram) + (5x lengte in centimeters) – (6,8x leeftijd in jaren) = BMR

Vrouwen: 665 + (9,6x gewicht in kilogram) + (1,8x lengte in centimeters) – (4,7x leeftijd in jaren) = BMR

Het getal dat hieruit komt verbrand je op een dag wanneer je totale rust hebt en niets doet.

Hoeveel calorieën moet ik dagelijks binnen krijgen om gewicht te verliezen?

Mensen zien calorieën onterecht als iets negatiefs. Calorieën zijn namelijk belangrijk voor het lichaam. Ons lichaam zet ze om in energie zodat we goed blijven functioneren.

Calorieën zijn pas slecht bij overconsumptie en gebrek aan beweging. Minder actieve mensen slaan deze calorieën op als vetreserves.

Een lichaam die 3500 calorieën meer binnen krijgt dan het verbruikt, komt een halve kilo aan. Als het lichaam 3500 calorieën meer verbrand dan het eet, verliest het een halve kilo. De volgende formule kan je gebruiken om je calorieënbehoefte te berekenen:

Geen tot weinig beweging, BMR x 1,2
Lichte oefeningen (1 tot 3x per week), BMR x 1,375
Gemiddelde lichaamsbeweging (3 tot 5 dagen per week), BMR x 1,55
Zware inspanning (6 tot 7 dagen per week), BMR x 1,725
Zeer zware inspanningen (tweemaal per dag, extra zware trainingen), BMR x 1,9

Voorbeeld, als je BMR 2.000 is en je beweegt niet tot weinig dan doe je 2.000 x 1,2 = 2.400 calorieën.

Heb je overgewicht of obesitas, dan heb een verhoogt risico op gezondheidsproblemen. Hieronder vallen problemen zoals hart- en vaatziekten, suikerziekte en bronchitis. Ook veroorzaakt het soms een verminderd zelfbeeld en depressies.

De enigste persoon die jou kan helpen om van overgewicht af te komen, ben jijzelf. Als je langer en beter wilt leven, zorg dan dat je op je gezondheid let en verlies die paar extra kilo’s door vandaag te beginnen!

 

1 Comments

  1. Ja soms vergeten we de basis. Bedankt voor het artikel, het zet mij even aan het denken. Er zijn zoveel methodes te vinden waardoor je de bomen in het boos niet meer ziet. Eigenlijk de basis van afvallen erg simpel: eet minder calorieën dan je nodig hebt.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This div height required for enabling the sticky sidebar
Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :