Afvallenpro

Een bijzondere blik op diverse afvalmethodes

Dit is waarom het Atkins dieet de moeite waard is

Het lichaam is een motor die koolhydraten als gas gebruikt om verder te kunnen. Door je koolhydraten te verminderen gaat je lichaam een andere bron gebruiken, namelijk je vetopslag.

Suikers en zetmeel zoals aardappelen, wit brood, en witte rijst zullen moeten uit je dieet geschrapt worden. Eiwitten en vetten mogen uit kip,vlees, en eieren komen.

Bij het Atkins dieet draait het niet alleen om vermindering van een beetje koolhydraten,de koolhydraten moeten namelijk op elk moment geëlimineerd worden. Een zware koolhydraatrijke maaltijd zal het lichaam volpompen met glucose, wanneer dit teveel is om te verbruiken of om in de lever op te slaan zal het als vet opslaan.

Hoe werkt het Atkins dieet?

Je zal door vier fases heen moeten, het begint met een klein aantal koolhydraten en geleidelijk eten tot je op het gewenste gewicht bent. Je koolhydraten schrappen is niet zo makkelijk als het lijkt, evengoed als het nee moeten zeggen tegen lekkernijen die vol zitten met suiker en aardappels.

In de eerste fase, mag je bijvoorbeeld maar 20 gram koolhydraten consumeren ( deze moeten uit de lijst komen die het Atkins dieet voorstelt)  ongeveer 15 gram moet uit je groenten komen die voldoende vezels bevatten. Als het op vetten aankomt hoef je gelukkig geen nee tegen een mals biefstukje te zeggen.

Zal je gewicht verliezen?

Atkins en andere koolhydraatarme diëten worden steeds beter en langer bestudeert, uit de studies blijkt dat Atkins een redelijk succes kan bieden, vooral tijdens de eerste paar weken.

Heeft het voordelen voor hart en vaatziektes?

Een paar onderzoeken laten zien dat dat de goede cholesterol HDL wordt verhoogt en de bloeddruk en de kans op een hartkwaal verminderd wordt. Maar veel van deze studies zijn kort en kleinschalig en sommige positieve conclusies hadden niet het nodige bewijs om het als betrouwbaar te bestempelen.

Zijn er gezondheidsrisico’s?

Er zijn geen indicaties van serieuze langer termijn risico’s gevonden. De bijwerkingen die worden ervaren zijn in veel gevallen van korte en matige duur. Zij omvatten onder andere; zwakte, misselijkheid, duizeligheid, constipatie, prikkelbaarheid en een slechte adem.

Voldoet het aan de algemene dieet richtlijnen?

Vetten. Vergeleken wat de het voedingscentrum ons zou aanraden dat 20 tot 35 procent uit vetten mag bestaan, mogen ze in je Atkin dieet uit bijna 65 procent bestaan.

eiwitten. Zitten binnen de aanbevolen hoeveelheid in het dieet verwerkt.

Koolhdraten. Deze worden niet zoals de algemene richtlijnen tijdens het Atkins dieet gegeten.

Zout. Het merendeel in het westen eet teveel zout. Atkins houdt de inname lager dan er over het algemeen wordt aangeraden van de maximale 2,300 milligram, maar wanneer je 51 jaar of ouder bent  of aan hypertensie of diabetes, chronische lever problemen lijdt, dan is de aanbevolen zoutinname maar 1,500 mg.. en het Atkins dieet voldoet niet aan die eis, dus is het beter om een ander dieet te volgen die dan wel aan die volwaarde voldoet.

Is het makkelijk te volgen?

Hoe erg houd jij van zoetigheid en zetmelige voedsel? Zou jij een croissantje in de ochtend kunnen missen? Een bord pasta? Een glas sinasappelsap? Over het algemeen hebben diëten die een hele groep voedsel voor maanden of zelfs jaren uitsluiten minder kans van slagen dan minder strenge diëten.

Een studie liet zien dat een hoog percentage die dit dieet voor  2, 6 , 12 en 24 maanden volgden meer gewicht verloren dan andere die een vetarm dieet volgden, toch was het verschil niet opmerkelijk groot.

Hongerbuien en smaak

Voedsel experts claimen dat het dieet voldoening geeft, het voldane gevoel waardoor je geen honger zal hoeven lijden. Eiwitten en vetten doen er namelijk langer over om te verteren en zenden geen signalen naar de hersenen dat je opnieuw (zoals bij koolhydraten) trek krijgt.

De smaak is voor veel mensen een plus punt, zou jij het lekker vinden om een verse hamburger met gesmolten kaas te eten? Dan is dit dieet het proberen waard!

Hoeveel kost het?

Vlees en groenten zijn duurder dan bewerkt voedsel. Hoeveel geld je moet uitgeven hangt af van de hoeveelheid en de keuzen. Als je een kilo biefstuk koopt ben je natuurlijk duurder uit dan een kilo kip. Een pot pindakaas is ook goedkoper dan bijvoorbeeld een zak pistache noten, het is dus maar net waar jou keuzes liggen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This div height required for enabling the sticky sidebar
Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :