Afvallenpro

Een bijzondere blik op diverse afvalmethodes

Dit zijn de voor- en nadelen van het cambridge dieet

Het Cambridge dieet is ideaal voor mensen die graag een stappenplan bij de hand hebben. Het Cambridge dieet bevat 6 eenvoudige stappen in de richting van een slank lichaam. Om deze stappen uit te voeren moet jij echter wel enigszins gedisciplineerd zijn en goed tegen een stootje kunnen. Ik heb persoonlijk veel negatieve bijwerkingen ervaren. Ja, het is een zwaar dieet. Desondanks moet ik toegeven dat het je de beloning geeft waar je naar opzoek bent.

Cambridge draait niet alleen om het vervangen van voedsel met vloeistoffen. Dit is een groot misverstand. Het doel is gewichtverliezen en dit bijhouden aan de hand van een zesdelig programma. Bij stap 1 volg je het klassieke caloriearm dieet. En tijdens stap 2 – 3 eet je minder dan (1000 calorieën). Het lichaam komt gedwongen in ketose. Dit is een staat die het lichaamseigen vet afbreekt en gebruikt voor energie in plaats van glucose.

Stap 1 van het Cambridge Weight Plan

Stap 1 van het Cambridge Weight Plan is zeer extreem, tenzij je klinisch zwaarlijvig bent. Moet je deze stap missen, het is namelijk niet geheel verantwoord om deze stap te ondernemen als jij slechts in het bezit bent van een aantal overtollige kilo’s. De NHS heeft een gewicht rekenmachine, deze kan jou helpen om uw gewicht te meten en jou te voorzien van advies over het verliezen van gewicht, op een gezonde manier. Een gezonde manier is vanzelfsprekend niet geheel onbelangrijk.
Stappenplan van het Cambridge dieet

Deze stap begint bij een aantal kleine porties van 415 calorieën per dag (de NHS adviseert dat een volwassen vrouw van rond de 30, ongeveer 2000 calorieën per dag moeten krijgen) bij een dagelijkse inname van drie tot vier Cambridge shakes en geen vast voedsel, zit je dus al gauw onder deze adviezen. De shakes bieden de hoeveelheid eiwitten, vitaminen en mineralen die je normaal zou krijgen van voedsel, maar dan in een veel kleinere verpakking met veel minder kilocalorieën. Het Cambridge dieet plan heeft bepaalde richtlijnen om het gewicht op de juiste hoeveelheid te krijgen.

Je mag de eerst stap voor maximaal 12 weken volgen. Tijdens deze periode moet je niet gaan sporten om uitputting te voorkomen. Na stap 1, stijgt de voedsel waarde tot 200 á 300. Dit geldt echter voor iedere stap, iedere stap van het Cambridge dieet die succesvol wordt afgerond, word beloond met 200 á 300 calorieën extra. Mede door het stapsgewijs opvoeren van de calorieën, loop je later niet het risico om in een aantal weken jouw verloren kilo’s terug te vinden.

De nadelen van het Cambridge dieet

Aanvankelijke bijwerkingen kunnen optreden maar vergeet niet dat elk lichaam anders is, dus je hoeft niet perse last te hebben van bijwerkingen.

Slechte adem – word veroorzaakt doordat je lichaam in ketose staat wordt gedwongen en door de chemische opbouw in je bloed. In werkelijkheid zorgt de ketose dat je lichaam vet als brandstof gebruikt. Slechte adem  kan makkelijk voorkomen worden door vaker je tanden en tong te poetsen en mond spray te gebruiken.

Een droge mond/dorst – Drink minimaal 2 liter water waardoor je genoeg vocht binnen krijgt.

Vermoeidheid – Vooral de eerste paar dagen kan je moeheid voelen, zelf er vaarde ik het door mijn eigen onwetendheid waar ik nog meer over zal vertellen.

Duizeligheid – vaak kan dit veroorzaakt doordat mensen niet in staat zijn om de eerste dagen een caloriearm dieet op te volgen, vaak gaat dit gepaard met uitdroging – je moet minimaal 2 liter water drinken – je kan ook een legen fles vullen en zorgen dat je deze helemaal  ( over de dag verspreid) leeg drinkt. Ook kan je nog een kopje zwarte koffie nemen tijdens de lunch.

Misselijkheid– doordat je minder vezels en koolhydraten naar binnen krijgt. Sommige mensen hebben een gevoeligere maag dan ander en als je op een lager niveau van het programma bent dan eet je niet teveel eten in 1 keer. (stap 1) – raadpleeg ook hierbij je arts of een diëtiste voordat je van plan bent erbij te sporten.

Diarree –  het lichaam van sommige mensen kunnen niet tegen de ingrediënten die de producten bevatten.

Beenkramp– word beïnvloed door de zout waarde in je lichaam.

Koud hebben – door de vermindering van de thermogene reactie door een gebrek aan voedsel. Wanneer je eet zal je lichaam namelijk warmte opwekken, vooral kleine maaltijden wekken geen warmte op.

galstenenvorming – onderzoek duidt aan dat snel gewicht verlies de cholesterol waardes kunnen verhogen en de samentrekking van de gal kan verminderen.

Hongeraanvallen– je zal de eerste dagen extreem veel honger hebben tot je lichaam in de ketose staat door het caloriearme voedsel in het dieet gekomen is.

Hoofdpijn– door een gebrek aan voedingstoffen

Moeite om te slapen – kan veel redenen hebben.

Haarverlies – De uitdunning kan soms gebeuren nadat je gewicht verloren bent. Gewichtsverlies is niet de enigste reden voor dunner haar en het is aangeraden om bij een specialist advies te vragen.

Huiduitslag – zo nu en dan, kan er iets in de producten zitten waar iemand allergisch voor is.

Bespreek het Cambridge met je consultant betreft deze bijwerkingen. Hij of zij kan je dan vertellen wat je het beste kan doen.

9 Comments

  1. Hoi Jase,

    Ik heb vorig jaar een aantal weken Cambridge gedaan maar wegens omstandigheden moest ik stoppen. Aanstaande woensdag heb ik weer een intake gesprek en dan ga ik donderdag weer beginnen. Het beviel me vorig jaar goed en je ziet eigenlijk direct resultaat en dat maakt het zo leuk. Het is in het beging wel even doorbijten maar je moet maar zo denken je doet het voor een goed doel. Ik ben zelf 92 kg en 1,78 dus er moet zeker 20 kg af. Ik doe eerst 10 kg en dan zie ik wel verder. In stapjes dat werkt prima.
    Ik wens je veel succes.

    Groetjes,
    Tineke

  2. Hoi, ik ben vandaag begonnen met de 800!
    Nog iemand die dit doet? ( ik moet 15 kilo kwijt).
    Shakes zijn wel niet echt lekker zeg. 😛
    Morgen maar soepje proberen.

  3. Ik ben vorig jaar in 2,5 maand liefst 13 kilo afgevallen! Ik was op 2 kilo na op mijn streefgewicht! Toen ben ik op vakantie gegaan (zonder af te bouwen) en ik was maar 1 kilo aangekomen na 3 weken smullen. Ik bleef op dit gewicht door af en toe een shake-dagje in te lassen (‘s avonds gewoon mee-eten dus). Met de kerst ben ik helemaal los gegaan met smullen en ben zo’n 3 kilo aangekomen. Nu volg ik het dieet weer een paar dagen en ben die kilo’s weer kwijt. In het voorjaar ga ik nog eventjes streng 2 a 3 weekjes cambridgen, zodat ik op mijn streefgewicht kom. Ik vond het heel goed vol te houden omdat je er niet bij hoeft na te denken, en hoewel het bij mij niet zo snel ging als zou moeten (komt soms voor) vond ik het toch razendsnel gaan! Heerlijk weer die leuke strakke shirtjes, broeken en rokjes aankunnen!!!! Daarnaast sta ik ook op de vacu-step, zodat de billen en benen lekker strak in het velletje komen te zitten. Tip als je ‘s avonds zin krijgt in iets zoets: neem een suikervrij kauwgummetje!

  4. Hallo,
    Ben 26 jan. met het cambridge-dieet begonnen. Eigenlijk heb je helemaal geen honger, het bevalt mij heel goed. Al is het wel een moeilijk als je je gezin lekker ziet smikkelen. Maar ik heb voor mezelf echt besloten ervoor te gaan. Morgen voor het eerst wegen, vlg. mijn eigen weegschaal -5 kilo. allemaal veel succes toegewenst!
    Groetjes, Marina

  5. Hoi, ik ben nu op de 2e dag van mijn dieetmissie! Moet zeggen dat ik wel trek/honger heb ja, maar ik weet dat dat komt omdat mijn maag moet wennen aan kleine porties. Ik zie het positief tegemoet en dan moet het echt goedkomen!!

    • Hou vol! De eerste 2 weken zijn het moeilijkst, mede omdat je weinig te kauwen hebt (behalve dan die reep). Daarna denk je er niet eens meer bij na. En de weegschaal zal je steeds weer verrassen!!

  6. Ik heb 3jaar geleden Cambridge gedaan om dat ik diabeet ben niet spuiten hoor en toen ben ik ook 22 kilo afgevallen maar omdat ik het niet kon volhouden de 8oo gedaan ging wat beter daarna gestopt en nu zit er alles weer bij maar dat is niet de schuld van Cambridge maar van mezelf ik ben en blijf een bourgondieer

    • Dit verhaal komt mij heel bekend voor. Na een jaar gestopt te zijn met een streng koolhydraatarm dieet(powerslim), is mijn stofwisseling nog steeds niet on orde. Ik eet nauwelijks 1000 kcal per dag maar wel gewoon weer drie bruine boterhammen en twee stuks fruit. Ik ben inmiddels ruim zes kilo aangekomen. Na bloedonderzoek bleek ik een zwaar ijzertekort te hebben en vitaminegebrek )met name B12 en D. Vooral tekort aan de laatste geeft erg rare klachten. Check je bloed dus ! Voor mij nooit meer een koolhydraatarm dieet met maaltijd vervangers. Haastige spoed is zelden goed.

  7. Als je wilt afvallen moet je beseffen dag je je voedingstijl zult moeten aanpassen.
    gezond voedingrijk geen vetten en suikers en natuurlijk sport.
    Het gaat langzaam maar het is blijvend, bovendien geen hongergevoel..
    Geen gekke diëten allemaal onzin….en duur.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This div height required for enabling the sticky sidebar
Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :