Afvallenpro

Een bijzondere blik op diverse afvalmethodes

Top #3 redenen om een vegetarisch dieet te vermijden

Er bestaat geen goed of fout voor iedereen. We zijn allemaal verschillend en wat voor de ene persoon werkt misschien niet voor een ander.

Ik ben voorstander van het consumeren van zowel dieren als planten en ik denk dat er genoeg bewijs is waarom dat zo is.

Hoe dan ook, ik lees weleens reacties van vegetariërs die denken dat mensen alle dierlijke voedsel uit hen hen dieet moeten schrappen.

Ze zeggen vaak dat ik gevaarlijk advies geef, dat ik corrupt ben en de vlees industrie mij zou sponsoren, of dat ik verkeerde informatie geef en een Chinese studie zou moeten lezen.

Echt.. ik heb niets tegen vegetariërs.  Als jij denkt dat het je gezondheid verbetert blijf dan vooral doen waar je mee bezig bent. Maar ik heb een serieus probleem wanneer voorstanders van dit dieet leugens gebruiken en angst zaaien om andere er van te overtuigen op dezelfde manier te eten.

Ik word er moe van constant mijn mening over dierlijk voedsel te moeten verdedigen, dus heb ik besloten om samen te vatten wat ik denk dat de grootste problemen bij een vegetarisch dieet zijn.

Hier zijn drie redenen waarom ik denk dat vegetarische diëten een slecht idee zijn..

1. Vegetariërs missen een heleboel belangrijke voedingstoffen

Mensen zijn omnivoren, wij functioneren het beste wanneer we zowel planten als dieren eten. Er zijn een paar voedingstoffen die alleen uit planten te halen zijn ( zoals vitamine C)  andere kunnen alleen uit dieren gehaald worden.

Vitamine B12 is een water substantie die meedraagt aan de functie van elke cel in het lichaam. Het is specifiek belangrijk voor de samenstelling van de bloed en hersenen functies. Omdat B12 belangrijk voor het leven is en niet in plantaardig voedsel ( op een paar zoals zeewier na) is, is het een belangrijke voedingstof waar veel vegetariërs zich zorgen over zouden moeten maken.

In feiten, B12 tekort is veelvoorkomend bij vegetariërs, een studie laat zien dat 92 procent aan een tekort van dit belangrijke voedingstof lijden. Maar B12 is slechts het tips van de sluier.. er zijn meer voedingstoffen die alleen in dierlijk voedsel gevonden kan worden en belangrijk zijn voor een optimaal functioneren van het lichaam.

Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Dierlijke eiwitten bevatten alle belangrijke aminozuren in de juiste verhoudingen. Het is belangrijk voor spier en bot gezondheid, om maar als voorbeeld te nemen. Vegetariërs krijgen geen enkele dierlijke eiwitten, wat een negatieve invloed op de samenstelling van het lichaam heeft.
  • Creatine helpt de energie in de opslagplaats te vormen. Studies laten zien dat vegetariërs een tekort aan Creatine hebben, wat tot gevaren voor de spieren en hersenfunctie kan leiden.
  • Carnosine is beschermend tegen degeneratieve processen in het lichaam en werkt tegen ouderdom. Het wordt alleen in dierlijk voedsel gevonden.
  • Docosahexaeenzuur (DHA) is een actieve vorm van omega drie vetzuren in het lichaam en wordt voornamelijk in dierlijk voedsel gevonden. De plant die omega 3 bevat , ALA,wordt ineffectief omgezet naar DHA in het lichaam.

Twee andere voedingstoffen  die vegetariërs missen zijn verzadigde cholestrol vetten.

Cholesterol is een belangrijke molecule in het lichaam en in een deel van elk cel vlies uit. Het wordt ook gebruikt om steroïde hormonen waaronder testosteron. Studies laten zien dat verzadigde vetten correlaten met een verhoogde testosteron bloed waarde.

Niet verassend, dat vegetariërs een lager testosteron waarde hebben dat vleeseters.

Conclusie: vegetariërs  hebben een tekort aan veel voedingstoffen, waaronder Vitamine B12 en Creatine. Studies tonen aan dat vegetariërs minder testosteron waardes hebben dan vlees eters.

2. Er is geen studie die laar zien welke beter is.

Ondanks dat vegetariërs vaak claimen dat het beter is, zijn er geen geen gecontroleerde onderzoeken die laten zien dat er een dieet is die beter is dan de andere.

Ze claimen vaak dat een laag koolhydraten, hoog in vetten ( het tegenovergestelde van vegetarische diëten gevaarlijk zijn en er is bewijs dat vegetarische diëten zogenaamd gezonder zouden zijn dan zulke diëten.

Daar ben ik het niet mee eens.

Dit is namelijk onderzocht in een kwalitatief onderzoek ( the gold standard of science)D it onderzoek liet duidelijk zien dat het Atkins dieet een grote impact op het bijna elk aspect van de gezondheid heeft, ondanks ze niet allemaal statistisch gekenmerkt konden worden.

  • De Atkins groep verloor meer gewicht, 5 kilo, terwijl de vegetarische groep maar 2.5 kilo verloor.
  • De Atkins groep had een vermindering in bloed druk
  • De Atkins groep had een stijging in HDL ( goede cholestrol)
  • De Atkins groep had een vermindering in
  • The Atkins group had greater decreases in triglyceriden. Ze daalden met 29.3 mg/dl tijdens het Atkins, slechts 14.9 in de vegetarische

Nu, zijn er een paar studies die laten zien wat de voordelen van vegetariërs laten zien en het sterfaantallen verlagen, waaronder de studie “Seventh-Day-Adventist)

Het probleem met deze studies is dat ze zogenaamd observerend zouden zijn. Deze type studies kunnen alleen correlatie en geen oorzaak aantonen.

De vegetariërs zijn waarschijnlijk gezonder omdat ze bewust meer groente eten, niet roken en vaak meer sporten, etc. Het heeft niets te maken met het vermijden van vlees.

In een andere studie van 10,000 mensen, werden zowel vegetariërs en vlees eters onderzocht op hen gezondheidstoestand, er was geen verschil in het sterfte gevallen tussen de twee.

Een ander onderzoek toonde aan dat een vegetarisch dieet meer effectief tegen diabetes zou zijn dan het aangeraden diabetes dieet die je arts voorschreef.

Hoe dan ook, een koolhydraatarm dieet is ook onderzocht voor deze doeleinden en leidt tot veel meer voordelen.

Een vegetarisch dieet mag dan beter zijn dan het typische vetarme dieet die wordt aangemoedigd   door de main stream voedingsorganisaties, maar bijna elk dieet valt onder die beschrijving.

Conclusie: Ondanks alle propaganda, is er geen ondersteunend bewijs dat vegetarische diëten beter zijn dan andere. De meesten studies zijn slechts eenzijdige observaties.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This div height required for enabling the sticky sidebar
Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :